Mercedes- BPMPortaal.nl

Afschaffing bpm-vrijstelling voor bestelauto’s

Home » Blog » Afschaffing bpm-vrijstelling voor bestelauto’s

Estimated reading time: 2 minuten

Wat verandert er aan het bpm-tarief voor bestelauto’s?

Kort door de bocht: de vrijstelling voor ondernemers wordt geschrapt voor bestelauto’s die vanaf 1 januari 2025 de weg op rollen. Je gaat dan bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) aftikken, net zoals bij personenwagens. Dit is afhankelijk van hoeveel CO2 je busje uitstoot, met een vast bedrag per gram/km. Voor 2025 moet het exacte bpm-tarief nog worden vastgepind, maar reken maar op een update van het huidige tarief van € 66,91 per gram/km. Elektrische bestelauto’s? Die blijven bpm-vrij dankzij hun nul CO2-uitstoot. Deze move moet de verkoop van schone busjes een boost geven en het belastingsysteem versimpelen.

Wie moet straks de bpm-aangifte doen?

Tot nu toe was dit meestal niet nodig dankzij de ondernemersvrijstelling. Maar vanaf 2025 verandert het spel: de inschrijver van het kenteken (veelal de importeur) regelt de bpm-aangifte en verrekent dit in de prijs. Kortom, een systeem dat lijkt op hoe het gaat bij personenauto’s.

Hoe zit het met afschrijven?

De afschrijvingstabel voor bpm blijft hetzelfde voor zowel personenauto’s als bestelauto’s, met een dalend percentage per maand. Wat verandert, is dat de 100% afschrijving na vijf jaar verdwijnt, omdat de regels rondom de ondernemersvrijstelling ook wijzigen. Vanaf 2025 wordt elke bestelauto gewoon volgens de tabel afgeschreven tot nul na 17 jaar en 10 maanden.

En gebruikte bestelauto’s dan?

Geen paniek, voor bestelbussen met een eerste toelating tot en met 31 december 2024 blijft de vrijstelling van kracht. Heb je vóór 2025 zo’n bus onder de vrijstelling gekocht, dan kun je ‘m blijven rijden zonder bpm-zorgen, zolang je aan de voorwaarden voldoet. Ook na 2025 kun je nog gebruikte bestelauto’s met de bpm-doorschuifregeling verkopen of bpm-vrij importeren als ze vóór eind 2024 al geregistreerd waren.

Geldt de vijfjaarstermijn nog in de overgangsregeling?

Jazeker, voor bestelauto’s met een eerste toelating tot uiterlijk 31 december 2024 blijft de vijfjaarstermijn met 100% afschrijving van kracht. Dit betekent dat je, zolang je binnen die vijf jaar blijft, geen rest-bpm hoeft te betalen als je de auto verkoopt. En bij import van een gebruikte bestelauto van minstens vijf jaar oud met een eerste toelating vóór 2025 hoef je ook geen bpm af te dragen.

Bron: Bovag