Home » Gecombineerde CO2 uitstoot

Gecombineerde CO2 uitstoot

De term “gecombineerde CO2-uitstoot” voor een auto verwijst naar de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) die een voertuig uitstoot per kilometer, gemeten in gram (g/km). Deze waarde wordt berekend op basis van een combinatie van verschillende rijomstandigheden die het gemiddelde gebruik van de auto simuleren. Dit omvat:

  1. Stadsverkeer (urban cycle): Dit simuleert rijden in een stedelijke omgeving met veel stoppen en starten.
  2. Snelwegverkeer (extra-urban cycle): Dit simuleert rijden op snelwegen met hogere snelheden en een meer constante snelheid.
  3. Gecombineerde cyclus (combined cycle): Dit is een gewogen gemiddelde van de stedelijke en extra-urbane cycles, bedoeld om een realistisch beeld te geven van de gemiddelde uitstoot tijdens normaal gebruik van de auto.

De gecombineerde CO2-uitstoot is een belangrijke maatstaf voor de milieuprestaties van een voertuig en wordt vaak gebruikt om voertuigen te classificeren en om belastingvoordelen of -heffingen te bepalen. Een lagere CO2-uitstoot betekent meestal een milieuvriendelijkere auto.

Wanneer een auto wordt geproduceerd, krijgt deze een ‘geboortedocument’ waarin de exacte CO2-uitstoot van dat specifieke voertuig, inclusief eventuele opties, wordt vermeld.

Op basis van deze gegevens wordt de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) berekend. Voor standaarduitvoeringen met een bekende CO2-uitstoot kan een dealer vooraf een prijsopgave doen.

Bij meer complexe configuraties maken veel merken gebruik van zogenaamde car-configurators. Hiermee kunnen opties worden geselecteerd om de juiste CO2-uitstoot, het BPM-bedrag en de totale prijs te bepalen.

Kom je er toch niet helemaal uit? Neem gerust contact op en wij helpen jou verder met dit vraagstuk.

Een voorbeeld berekening

Laten we een voorbeeld nemen van een populaire auto, bijvoorbeeld de Volkswagen Golf.

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk:

  1. Stadsverkeer (urban cycle): De CO2-uitstoot kan bijvoorbeeld 140 g/km zijn in stadsverkeer, waar veel stoppen en starten voorkomt.
  2. Snelwegverkeer (extra-urban cycle): De CO2-uitstoot kan bijvoorbeeld 100 g/km zijn bij constante snelheden op de snelweg.
  3. Gecombineerde cyclus (combined cycle): De gewogen gemiddelde CO2-uitstoot kan dan bijvoorbeeld 120 g/km zijn, wat een gemiddelde geeft van beide rijomstandigheden.

Dit betekent dat als je met deze auto zowel in de stad als op de snelweg rijdt, de gemiddelde CO2-uitstoot 120 gram per kilometer zal zijn.

Deze waarde van 120 g/km is wat fabrikanten vaak communiceren in hun specificaties en wordt gebruikt voor belastingdoeleinden en milieuklassen.

De gecombineerde CO2-uitstoot (CO2_combined) kan worden berekend als een gewogen gemiddelde van de CO2-uitstoot in stadsverkeer (CO2_urban) en snelwegverkeer (CO2_extra_urban). De gewichten worden bepaald door het aandeel van elk type verkeer in de testcyclus.

Een veelgebruikte verhouding is 55% stadsverkeer en 45% snelwegverkeer.

CO2_combined = {CO2_urban} x 0.55) + CO2_extra_urban x 0.45)

Voorbeeld

Laten we dezelfde Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk nemen:

  • CO2-uitstoot in stadsverkeer (CO2_urban): 140 g/km
  • CO2-uitstoot in snelwegverkeer (CO2_extra_urban): 100 g/km

Berekening:

CO2_combined = (140 g/km} x 0.55) + (100 g/km x 0.45)
CO2_combined = (77) + (45)
CO2_combined = 122 g/km

Dus, de gecombineerde CO2-uitstoot voor deze Volkswagen Golf zou 122 g/km zijn.