BPM Import Motor importeren

Importeer een Motor uit het Buitenland in 5 Makkelijke Stappen.

Home » Blog » Importeer een Motor uit het Buitenland in 5 Makkelijke Stappen.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Nederland is niet écht een motorland. Misschien denk je daar anders over, wanneer je elk weekend (vooral met lekker weer) Nederlandse dijkjes meepakt met je stalen ros. Maar Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Verenigd Koninkrijk beslaan met elkaar zo’n 80% van de Europese markt (Bron: Rai Vereniging).

Het is dus geen gek idee om een motor te importeren uit het buitenland. Net zoals dat het erg lucratief is om een auto te importeren uit Duitsland bijvoorbeeld. Maar hoe importeer je een motor?

Waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je uit in vijf eenvoudige stappen. 

1. De zoektocht naar je nieuwe motor

Je nieuwe geïmporteerde motor begint natuurlijk met een zoektocht. Aangezien niemand meer op de bonne foi meerdere dealers in het buitenland afrijdt voor de beste deal, start je je zoektocht online.

Je hebt verschillende websites en portals die motoren aanbieden, vaak ook verschillend per land. Mobile.de (hét voertuigenportaal van Duitsland) is ook uitermate geschikt voor motoren. Je vindt er alleen al in Duitsland namelijk bijna 80.000 motoren.

Op de Engelse AutoTrader vind je ruim 20.000 motoren. Wie op zoek is naar een motor uit Amerika kan z’n geluk op op AutoTrader Motorcycles met ruim 40.000 motoren. 

2. Sluit de deal

Of je nu je motor koopt bij een dealer of particulier in het buitenland, de kans is groot dat er onderhandelingsruimte is. Zo kun je je eerste euro’s al besparen.

Houd rekening met eventuele tijdzones wanneer je bedrijven gaat contacten. Ben je nog niet helemaal zeker over je toekomstige aankoop?

Stel de verkopende partij gerust vragen of vraag ze meer foto’s te sturen. Check ook gelijk eventuele recensies van bedrijf (of particulier) waarvan je koopt. 

3. Motor transport buitenland

De volgende stap is je motor naar Nederland krijgen. Het hangt sterk af van het land waar je je motor koopt, welke transport opties er zijn. Koop je een motor in Duitsland, dan kun je prima zelf met een trailer op pad om de motor op te halen.

Indien het aanbod het toelaat, kun je daar je motor op uitkiezen. Haal je een Harley Davidson uit Amerika, dan is dat een ander verhaal. Er zijn dealers in Amerika die het transport direct voor je kunnen regelen. Is dat niet geval, zul je dit zelf moeten regelen.

Je moet dan rekening houden met een aantal zaken: 

  • Vraag verschillende offertes (rates) op bij Cargo partijen, bijvoorbeeld Schumacher Cargo
  • Je bezorglocatie én de locatie vanaf waar je pakketje de VS verlaat zijn van invloed op de kosten. 
  • Het grootste voordeel haal je uit een gedeelde container, waarbij je vaak een paar honderd euro betaalt. 

4. Je motor laten keuren (RDW)

Wie een voertuig importeert, moet deze laten keuren bij een RDW Keuringsstation. Hier inspecteren ze je motor en keuren zij hem voor de openbare weg.

Zoals bij stap 1 al toegelicht zijn de meeste Europese motoren ook type goedgekeurd voor de Nederlandse weg. Een RDW keuring kost ongeveer €110 en duurt doorgaans een uurtje. Let wel; je mag natuurlijk nog niet op je motor rijden, tot deze kentekenplaten heeft.

En houd rekening met eventuele drukte bij het RDW. Plan je afspraak dus al ver van tevoren en kijk eventueel of in andere plaatsen eerder een plek beschikbaar is. 

5. De BPM aangifte voor je motor doen

De BPM aangifte is de belasting die je nog over je voertuig moet betalen. BPM bestaat overigens alleen in Nederland.

Stap 4 en 5 zijn misschien wel de meest gehoorde reden dat er toch afgezien wordt van een motor kopen in het buitenland; “al dat papierwerk…” en “wat nou als ik wat fout doe?”. Je kunt je er in verdiepen en alle formulieren zelf opsturen. 

Echter kun je dit ook uitbesteden. Waarom? Wij doen dagelijks BPM aangiftes, en weten precies waar je op moet letten. Daarbij kunnen we ook een BPM taxatierapport opstellen, waarbij onze taxateur langskomt en foto’s maakt van de motor. Eventuele gebruikssporen onderbouwt de taxateur in het rapport en verlagen de dagwaarde en daarmee de resterende BPM.

Zo kun je op je geïmporteerde motor eenvoudig honderden euro’s besparen. Een afspraak heb je in één minuut gemaakt, en de taxateur komt vaak al binnen een week langs.